La nevoie, se poate locui mult și bine într-o rulotă

Interviu cu George Lupou, LanaTerm România (partea a doua)

sursa foto – Instagram

În prima parte a interviului despre transformarea dubițelor în rulote – AICI, am vorbit cu George Lupou, reprezentant al LanaTerm, despre pregătirea mașinii. Astăzi o să puteți citi despre ce responsabilități aduc cu ea această transformare.

CaseVii: Ai informații, dacă, dintre clienții voștri este cineva care locuiește permanent într-o astfel de “căsuță’’?

George Lupou, LanaTerm: Avem clienți care folosesc dubițele transformate mai mult decât alții. Singurii care locuiesc permanent în acest tip de adăpost sunt cei care călătoresc mereu și atunci sacrificiul unui spațiu restrâns care conține doar strictul necesar este unul care merită.

Dormitul și gătitul sunt cele mai mici probleme când vine vorba de o astfel de locuință. O masă decentă și un somn bun se pot atinge fără prea mare efort. Raționalizarea energiei plus combustibilului pot prezenta, în schimb, o tranziție greu de săvârșit (de la energie nelimitată de la rețea la combustibul doar pentru deplasări). La acestea, mai putem adăuga lipsa de apă curentă și dificultatea crește.

Pentru 6 luni – 1 an cred că e realizabil, după care devine mai puțin distractiv. În plus, e nevoie de climă propice, una mai caldă, după părerea mea. Chiar dacă duba este încălzită și izolată, va fi mereu nevoie de mișcare în jurul acesteia, uși
deschise s.a.m.d.

Confortul termic se atinge strict în timpul somnului și a condusului, în rest, spațiul fiind unul mic, se pierde caldură sau răcoarea la orice deschidere de geam/ușă.
La nevoie, se poate locui mult și bine într-un astfel de spațiu, cu mici ajustări ale anumitor standarde.

Transformarea se face după pași bine stabiliți

CaseVii: Pe lângă căptușirea cu lână, ce alte transformări mai sunt aduse dubițelor, pentru a crește confortul?
George Lupou, LanaTerm:
Izolarea se face în primul rând în cavitățile existente ale mașinii, în schelet, unde permite locul, după care se continuă procesul. Transformările cele mai importante pentru un astfel de proiect sunt:

  • ridicarea de la sol a unei podele care să poată fi izolată termic și fonic;
  • montarea de profile pe pereți și acoperiș, tot în vederea izolării încasetate;
  • adăugarea unui rezervor de apă;
  • folosirea unei baterii mai bune și eventuala adăugare de baterii pentru capacitate de stocare mai mare;
  • dispunerea unui modul de dormit;
  • panouri solare – aici deja intrăm în opționale.

Lâna este similară cu cea folosită la izolarea locuințelor

CaseVii: Ce grosime are lâna folosită la izolarea mașinilor?

George Lupou, LanaTerm: Se folosește o grosime cât mai mică posibil pentru a obține o performanță acceptabilă. Astfel, nu se ia mult din spațiul disponibil, care deja e strâmt. Noi, pentru astfel de proiecte, vindem cel mai des LanaTerm Polar de 5 cm, densitate de 30kg/mc, conductivitate de 0.032.

Capabilităție termice și fizice ale lânii sunt testate oficial

CaseVii: Știi să fie făcute ceva teste oficiale, experimente în ceea ce privește păstrarea temperaturii?

George Lupou, LanaTerm: Testele oficiale pentru capabilitățile termice și fizice ale termoizolației și ale oricărui material de construcții au loc la un institut de cercetare, autorizat să emită agremente tehnice în care se stipulează rezultatele testelor. Pe baza agrementului tehnic se redactează și fișa tehnică. Asta pentru fiecare produs în parte.

Pentru a testa izolația completă a unei dube, e posibil să se poată folosi blowdoor test care poate verifica etanșeitatea întregului sistem, însă nu am informații 100 % concrete în acest sens și s-ar putea să nu aibă rezultate bune din cauza numeroaselor îmbinări care constituie un astfel de autovehicul.

În schimb, testarea performanței termice la o dubă întreagă nu se poate face. Se poate construi un sistem de 20 cm x 20 cm x 20 cm (de exemplu) care să conțină toate elementele unei dube, unui perete izolat secționat și se poate testa așa.
Performanțele termice ale unei dube transformate ar trebui să reiasă din cumularea fișelor tehnice ale fiecărui material folosit.

CaseVii: Cât de mult întreține lâna focul?

George Lupou, LanaTerm: Lâna nu întreține deloc focul, flacăra. Are nevoie de un conținut mai mare de O2 în atmosferă, decât cel existent, pentru a arde de una singură. Lâna se carbonizează dacă intră în contact cu flacăra. Se carbonizează direct și emite foarte puțin fum, dar dacă se elimină sursa focului ea se autostinge.

Proiectul se face cu studiu și specialiști , altfel este riscul de respingere al vehiculului la omologare

CaseVii: Ce presupune ITP- ul unei astfel de mașini? După transformarea în rulotă se cer aprobări de la RAR?

George Lupou, LanaTerm: Cel mai important aspect la RAR este greutatea și volumul/gabaritul autoturismului. Trebuie luată în considerare masa lui, numărul de locuri (fiecare reprezentând o greutate de 80 kg +); Se ia în considerare greutatea lui cu rezervorul plin. Masa „umedă” a acestui ansamblu nu trebuie să depăsească 3,5T.

Volumul vehiculului e simplu de păstrat, e stipulat în cartea de identitate a mașinii. Se mai poate apela și la ateliere certificate RAR care modifică dubele în cerințele registrului.

Cea mai mare greșeală de evitat este realizarea întregului proiect fără studiu, sfaturi și consultări cu specialiști. Poate duce la respingerea vehiculului la omologare, neputând fi înmatriculat ulterior.

Îți dorim ca aceste informații să vină în sprijinul tău, să fie sursă de informație pentru proiectele tale viitoare, fie că este vorba despre izolarea unei case imobile sau mobile 😊 sau… la orice altceva te duce imaginația.

Pentru tine crezi că o rulotă ar putea fi un spațiu în care se poate locui mult și bine?

Ți-a fost de folos articolul? Lasă-ne un comentariu dacă ai alte întrebări legate de acest subiect sau dacă vrei să ne spui părerea ta.

  • De ce sunt aici? Probabil din motive similare cu ale tale 🙂 . Pentru că vreau să învăț, să descopăr, să mă întorc către ceea ce înseamnă simplu, sănătos. În plus, iubirea pentru scris m-a adus alături de CaseVii. Împreună vrem să punem la dispoziția ta informațiile pe care le aflăm și care ni se par relevante pentru a le împărtăși, pentru a te susține și încuraja în îndeplinirea visului de a locui în casa luminoasă, veselă, din materiale (cât mai) naturale, în armonie cu natura. P.S. Pentru că nu pot sta mereu în natură, cel puțin momentan, am ales să-mi aduc natura în casă. Am început să plantez tot ce pot în ghivece și mi-am montat un hamac în sufragerie. 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.