Interviu cu George Lupou, reprezentant LanaTerm România (partea întâi):
Summit-ul din luna octombrie a scos la iveală multe subiecte noi, pe care abia așteptăm să vi le împărtășim
În luna octombrie am avut cu toții ocazia de a participa la summit-ul (seria de întâlniri online) dedicat domului geodezic. În cadrul acestuia, oameni extraordinari ne-au împărtășit cu bucurie din experiențele lor despre construcții, colaborare, voluntariat, comunitate, materiale naturale, etc. Toate acestea s-au învârtit în jurul domului geodezic, și, desigur că multe aplicații și informații pot fi folosite în arii diverse.
Un material natural versatil și ușor de lucrat cu el este lâna. Pe lângă domeniile uzuale, despre care ați auzit că se folosește, cei de la LanaTerm au primit solicitări pentru folosirea lânii și în scopuri mai rar întâlnite. Cum ar fi ca izolator termic în cazul mașinile tip van. Aceasta, cu intenția de a fi transformate în locuințe, cel puțin temporare.
George Lupou, reprezentant al LanaTerm și Riwowi Line, este cel care ne-a împărtășit cunoștințele sale pe acest subiect, din experiența sa.
„Oportunitatea este acolo unde responsabilitatea a fost abdicată”
CaseVii: Cum a luat naștere LanaTerm?
George Lupou, LanaTerm: La sfârșitul lui 2015 a apărut ideea. Am discutat cu mai multe persoane din agricultură diferite aspecte. Am primit de câteva ori informația cum că lâna de oaie de la noi din țară este foarte prost vazută și foarte rar folosită. Cum spune și Jordan Peterson: „oportunitatea este acolo unde responsabilitatea a fost abdicată”, așa că ne-am pus pe studiu.
Am participat la 3 târguri de producători de utilaje pentru material nețesut în Frankfurt, Shanghai și Istanbul. Am discutat pe e-mail și telefonic cu absolut toată lumea care era dispusă să se uite peste ideea noastră. Am mers până în Polonia, lângă Cracovia. Aceasta, doar pentru a discuta cu un singur producător, în speranța de a găsi o soluție.
După doi ani, în 2017, am reușit să găsim un producător care ar fi putut să realizeze o linie cu specificațiile cerute de noi și care garanta funcționarea instalației. Nu este singurul care a putut să creeze linia, este singurul care s-a încadrat în bugetul nostru și a fost totodată dispus să își asume riscul.
Am achiziționat linia de producție destinată pentru alt tip de fibră. Am cerut câteva modificări producătorului pentru ca apoi să reușim să adaptăm noi înșine linia la producția de izolație termică din fibra de lână. Au fost necesare multe teste, încercări și experimente de luni de zile cu linia de producție.
Aceasta, până când am reușit să o stabilizăm în niște parametri cât de cât constanti. Și acum, 4 ani mai târziu, încă ne dă bătăi de cap. Din acest motiv noi o considerăm vie, fiind necesar un dans bine coordonat în timpul producției, între operatori și linie. Toate acestea pentru a asigura un ciclu constant și fără probleme.
Lâna folosită este 100% din România
CaseVii: Cum vă procurați lâna?
George Lupou, LanaTerm: Pentru lână, de obicei, primim oferte telefonic și parcurgem un scurt interviu ca să putem stabili, dacă putem folosi respectivul lot sau nu, fără vreo deplasare. Dacă prima etapă decurge bine și informațiile primite sunt conforme, cerem o mostră de 10 kg sau ne deplasăm la locul respectiv pentru a vedea lâna personal.
De multe ori ce se vorbește la telefon nu este regăsit în realitate, de aceea apelăm la câțiva producători de fibra de lână cu experiență din județele Sibiu, Hunedoara, Arad, Oradea, Satu Mare, Covasna. Cel mai bun sezon pentru achiziția materiei prime este Mai – Iunie.
Case Vii: Care sunt cele mai „ciudate” proiecte ale LanaTerm?
George Lupou, LanaTerm: Cele mai „ciudate” proiecte la care am furnizat acest material natural versatil, lâna, sunt în general transformările de dubă. În cazuri unice s-a folosit pentru izolarea unei iurte, izolarea unor stupi (cu lână netratată anti molii), pentru saltele de pat și până și saltele pentru căței.
Proiectele DIY sunt mai mult decât un hobby
CaseVii: Ce poți să ne spui despre transformarea mașinilor tip van/dubiță în minirulote pentru vacanță?
George Lupou, LanaTerm: Proiectele de transformare a dubițelor utilitare în spații locuibile sunt mult mai dificile decât par în video-uri, mai ales dacă este vorba de un proiect DIY. Planificarea proiectului într-un mod cât mai amănunțit și luând în considerare fiecare centimetru și fiecare kilogram, poate duce la evitarea de probleme majore pe parcurs.
Dacă experiența constructorului nu este vastă, cel mai probabil apar dificultăți. Noi furnizăm izolație, undeva la 2 comenzi/ lună pentru acest tip de proiecte; media este pe an, în sezonul rece nu se fac aceste transformări prea des.
Fiecare etapă este monitorizată și gândită în detaliu
CaseVii: Cum este pregătită lâna ce se folosește la izolarea mașinilor?
George Lupou, LanaTerm: Pregătirea produsului LanaTerm pentru izolarea de dube nu diferă de pregatirea aceluiași produs pentru structuri permanente. Lâna, acest material natural versatil, în primă fază, când este în stare brută, este spălată și curățată, extrăgându-se lanolina din compoziția fibrei în proporție de 85% și eliminându-se conținutul de material vegetal.
După această spălare și curățare urmează o legare mecanică a fibrelor în procesul de fabricație pentru a stabili densități și dimensiuni diferite.
Chiar într-o lună poți avea o mașină transformată
CaseVii:. Cât poate dura transformarea unei mașini?
George Lupou, LanaTerm: Durata pentru realizarea unei astfel de transformări variază de la caz la caz. Depinde de buget, depinde de mâna de lucru, depinde și de pregătirea în prealabil a tuturor amănuntelor de execuție și a planului pentru spațiu. Cel mai rapid proiect realizat de care știm noi este de 3 săptămâni. La acest proiect au participat 2 oameni, în fiecare zi, cu materialele deja comandate și recepționate. Însă, un astfel de proces poate dura și un an.
În funcție de gradul de confort dorit, poți avea o căsuță pe roți cu prețuri cât se poate de omenești
CaseVii: Cât costă o astfel de transformare? Există variante low cost, medium, luxury sau când e vorba de o astfel de transformare este doar „foarte bine făcut” și atât?
George Lupou, LanaTerm: O transformare de bază, cu achiziții de dotări și echipamente second-hand ajunge undeva la 1.200 Euro. De aici în sus, limita depinde de fiecare proiect în parte, în funcție de numărul de posibili locuitori, mărimea dubei, destinațiile vizate s.a.m.d.
CaseVii: Ce modele de mașini au folosit clienții voștri?
George Lupou, LanaTerm: Modelele cel mai des folosite sunt: Mercedes Sprinter, Iveco Daily și Fiat Ducato. În cele mai multe cazuri sunt folosite variantele cele mai lungi și înalte ale acestor modele pentru a facilita cât mai mult spațiu de transformare. De obicei, cei care au în vedere o astfel de transformare au un buget setat și isi caută locuință pe 4 roți in piața de mașini rulate, unde nu există un număr copleșitor de opțiuni, însemnând că se lucrează cu ce se poate.
Va continua … Partea a doua o poti accesa AICI 🙂
Partea a doua o poți citi peste o săptămână!
Până atunci îți lăsăm și câteva imagini în care poți vedea procesul de izolare al unei dubițe cu lână naturală.
Te invităm să ne spui părea ta despre acest tip de izolație și acest tip de locuință. Ai fi dispus să-ți confecționezi și/sau să călătorești într-o astfel de rulotă?